Waarden zijn betekenis gevende idealen of motieven die door de mens nagestreefd (moeten) worden. Een waarde is vaak abstract en kan in 1 woord omschreven worden.
Hieronder een aantal waarden die ik belangrijk vind:
- Familie
- Gelijkheid
- Respect
- Liefde
- Vrede
- Gezondheid
Na de test die ik heb uitgevoerd, kwam ik het volgende over mezelf te weten:
Op de eerste plaats komt mijn familie. Dit is ook in de werkelijkheid zo, mijn familie zal op eender welk moment voorrang krijgen.
Op de tweede plaats staat respect. Ik vind dit zeer belangrijk. Als je geen respect hebt voor de mensen, dieren en omgeving rondom jou. Dan kan je volgens mij ook de andere waarden niet belangrijk vinden.
Op de eerste plaats komt mijn familie. Dit is ook in de werkelijkheid zo, mijn familie zal op eender welk moment voorrang krijgen.
Op de tweede plaats staat respect. Ik vind dit zeer belangrijk. Als je geen respect hebt voor de mensen, dieren en omgeving rondom jou. Dan kan je volgens mij ook de andere waarden niet belangrijk vinden.
Op de derde plaats staat gezondheid. Wanneer je gezond bent kan je alles doen wat je wil. Je bent jezelf bewust van wat je zegt en doet. Als je gezondheid slecht of beperkt is zal je meer hulp en aandacht nodig hebben van de mensen om je heen.
Op de vierde en laatste plaats staat vriendschap. Zonder vrienden denk ik dat je niet kan leven. Je hebt mensen nodig die je vertrouwd en waar je leuke dingen mee kan doen.
Op de vierde en laatste plaats staat vriendschap. Zonder vrienden denk ik dat je niet kan leven. Je hebt mensen nodig die je vertrouwd en waar je leuke dingen mee kan doen.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhytkyLaHgNyxS4FVUeXqNUoZfX7S2-k2JiqXEmReFDkRBobTvbATFQPcy1EPoyOAj55qLkC_Cuko3TYZRAQFKSi9d-qXUy3AJuSLB5BbxLCWluiBHWOG0C1RG65bgtIVw-4AiyKbHTXUo/s1600/waarden+&+normen+wurdle.jpg
Living Values (op school)
Dit betekend dat er aandacht is voor het ontdekken van waarden.
Kinderen gaan erdoor beseffen dat ze uniek zijn.
- eigen mening
- persoonlijke smaak
- eigen geschiedenis

Wat leren ze?
- ontdekken van liefde
- respect hebben voor jezelf en anderen
- school is een plek van vrede
- verdraagzaam zijn
- samenwerken
- verantwoordelijkheid
- eerlijk zijn
- ...
Ik ben een positieve voorstander van waarden inbrengen in de klas. Ik denk dat dit goed is voor het klasklimaat. Leerlingen praten en overleggen, hebben het over hun eigen mening en leren luisteren naar de anderen.
http://www.buromodern.be/onze-waardenhttp://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/
________________________________________________________________
Normen
Normen zijn geschreven of ongeschreven richtlijnen voor het handelen. Het zijn dus algemeen gedragsregels. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid en rechtvaardigheid) en het concrete gedrag.
Enkele voorbeelden hoe normen en waarden veel met elkaar te maken hebben:
- Als je iets mispeuterd hebt wordt je gestraft.
waarde: rechtvaardigheid
waarde: rechtvaardigheid
- Je eet niet iedere dag het zelfde.
waarde: gezondheid
waarde: gezondheid
- De directeur spreek je aan met 'u'.
waarde: respect
waarde: respect
- Als iemand je helpt, bedank je die persoon.
waarde: beleefdheid
waarde: beleefdheid
- Als je verkering hebt, ga je niet met een ander naar bed.
waarde: trouw
waarde: trouw
In de eerste plaats krijg je waarden en normen mee van thuis uit. Het is dus belangrijk dat ouders deze taak niet uit handen schuiven. Ik ga er mee akkoord dat er op school en in jeugdverenigingen verder en meer waarden worden meegegeven. Maar ouders vind ik wel nog de belangrijkste schakel.
______________________________________________________________________________
10 Geboden
10 Beloften
Volgende beloften kwamen voor in het filmpje:
1. God is er
2. Ik ben eerlijk
3. Deze dag is heilig
4. Ik respecteer mijn afkomst
5. Ik wil leven
6. Ik ben trouw
7. Ik heb genoeg
8. Ik eerbiedig
9. Mijn liefde is puur
10. Ik ben dankbaar
______________________________________________________________________________
Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk

Ik vind het jammer dat wanneer een kind het al moeilijk heeft op school en zijn/haar ouders kunnen om verschillende redenen niet helpen. Dat het kind nog verder achterop zal geraken. Dit is niet echt eerlijk ten opzichte van de sterke leerlingen.
“Kunnen we ouders niet de tijd geven om gewoon als gezin samen te zijn?”
Dit is de vraag waar nog geen vast antwoord op gegeven is.
http://www.klasse.be/ouders/35892/opinie-scholen-kunnen-beter-stoppen-met-huiswerk/
http://www.prinseschristinaschool.nl/upload/loesje%20huiswerk.gif
_____________________________________________________________________________
Nederlands verplicht op de speelplaats?
Ja

Patricia Van Eekenrode, directeur van het Koninklijk Atheneum in Halle
- Zij is ervan overtuigd dat leerlingen alleen maar Nederlands kunnen leren door de taal consequent te gebruiken.
- Tijdens de speeltijd leren ze een andere woordenschat, namelijk het beheersen van de spreektaal.
Nee
Kris Van Den Branden, directeur van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven)
- Zij is ervan overtuigd dat de speelplaats de uitgelezen plek is om je moedertaal te spreken.
- Bij het straffen van leerlingen wanneer die hun moedertaal spreken:
dan wordt het welbevinden van de leerlingen sterk aangetast
En het heeft een negatief effect op de schoolresultaten.
Mijn persoonlijke mening:
Ik vind het goed dat kinderen gestimuleerd worden om Nederlands te praten. En zou het dan zelf ook afraden om hun moedertaal te laten spreken op de speelplaats. Ik ben wel geen voorstander om daar een straf voor te geven. Het kind erop wijzen kan wel. Om de verschillende talen eens aan bod te laten komen kan je er een thema van maken. Misschien wel in samenwerking met de hele school. Dan kan je bijvoorbeeld één week lang hun moedertaal wel toestaan.
http://www.klasse.be/archief/nederlands-verplicht-op-de-speelplaats/
http://1.gvacdn.be/Assets/Images_Upload/arch/2013/09/14/2715334/kleuters-van-kinderpad-ravotten-op-splinternieuwe-speelplaats-id4879986-1000x800-n.jpg
______________________________________________________________________________
Kleuter naar school of minder leefloon?

- kleuter niet naar school ? DAN deel van ouders hun leefloon weg.
Op deze manier wil hij ouders met een leefloon verplichten hun kleuters naar school te sturen. Zo wil hij de schoolachterstand vermeiden. Hij ziet dit als een positieve stimulans als hij dreigt met financiële sancties.

- Hij vindt dat je ouders niet kan overtuigen om hun kinderen naar school te sturen door een deel van hun leefloon af te nemen.
Mijn persoonlijke mening:
Ik vind het belangrijk dat kleuters zo snel mogelijk naar de school gaan. De kinderen leren in de kleuterklas zowel praktische vaardigheden als sociale vaardigheden. Daarbij raken anderstalige kinderen makkelijker vertrouwd met de Nederlandse taal. De kleuterjuf of -meester bereidt hen als het ware voor op het lager onderwijs.
http://www.klasse.be/ouders/29599/kleuter-naar-school-of-minder-leefloon/http://assembly.coe.int/nw/xml/AssemblyList/MP-Details-EN.asp?MemberID=5244
http://www.klasse.be/leraren/wp-content/uploads/sites/4/2012/11/Pascal-Smet.jpg
______________________________________________________________________________
Ethiek
'Wat is goed handelen?'
Meestal is een ethische vraag: een dilemma.
Ethiek wordt beïnvloed door:
- tijd
- context
- oordelen
- beslissingen
- opvattingen
1. Relationeel personalistische ethiek
De mogelijkheid om geraakt te worden door de pijn, verdriet of het lijden van je medemens is jouw ethische gevoeligheid. Het heeft allemaal te maken met relaties.
Bij iedere beslissing dat je moet maken in je leven hebben relaties er iets me te maken. Dit kan gaan om je vrienden, familie, kennissen enzoverder. Hulp vragen en luisteren naar de raad van hen kunnen keuzes vergemakkelijken.

Tijd:
Enkele jaren terug was het ondenkbaar en was dit een taboe. Dit kon helemaal niet. Ondertussen is deze wet in enkele landen wel van toepassing.
Context:

Beslissing :
wel of geen abortus

Beslissing kan van iedereen verschillend zijn.
Het hangt af
- waarden en normen
- vroegere ervaringen
- omgeving
- opvoeding
- ...
Mijn persoonlijke mening
Ik vind het goed dat abortus in ons land is toegestaan. Zodat mensen niet speciaal naar een ander land moeten gaan om deze ingreep te laten gebeuren. Zelf weet ik niet of ik deze keuze zou durven maken.
Maar voor anderen die ofwel nog veel te jong zijn of de mogelijkheid niet hebben om het kind goed op te voeden is het oké dat deze oplossing bestaat, zolang er geen misbruik
van gemaakt wordt.
Andere hun mening
Katleen Alen - stafmedewerker van Fara
(informatiepunt rond zwangerschapskeuzes)
- Meisjes zien moederschap soms als nieuwe kans
2. Praktisch ethisch model
Het belangrijkste element vond ik de grondhouding.
De grondhouding van een leraar concretiseren:
Echtheid: jezelf zijn, geen rol spelen.
Empathie: mezelf kunnen inleven.
Aanvaarding: de anderen (kleuters) aanvaarden zoals ze zijn.
Ik vind het belangrijk dat we als toekomstig kleuterleidster naar deze houding streven. Deze goede grondhouding bezitten is noodzakelijk om deze job goed mogelijk uit te oefenen.
3. Ethiek van het haalbare
Menselijk wenselijke:
Ethiek omschrijft ook het ideaal dat de mens wil nastreven.
Best menselijk mogelijke:
Men houdt rekening met de situatie en met wat voor deze persoon de meest verantwoorde stap kan zijn om zoveel mogelijk menselijkheid te bereiken.
Het ethisch minimum:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141215_01431022
http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/12/sgp-abortus-weer-op-politieke-agenda/
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/legalisering_abortus_in_vs_veertig_jaar_geleden_1_708117
Kinderen zien , kinderen doen na
De organisatie die dit filmpje heeft gemaakt wil aantonen dat kinderen volwassen mensen nadoen. Jonge kinderen beseffen nog niet wat goed en wat slecht is. Ik zou zeggen bekijk dit filmpje en let er op hoeveel herkenbare zaken jij ziet die kinderen na doen.
Mijn persoonlijke mening:

Ze doen dit ook van elkaar.
Zelf als toekomstig kleuterleidster en hopelijk mama, wil ik graag de waarde respect en eerlijkheid meegeven aan de
kinderen. Ik vind dat deze zeker noodzakelijk zijn om een
goede relatie te kunnen aangaan met mensen.
https://www.youtube.com/watch?v=KHi2dxSf9hw
http://online-scheiden-plus.nl/wp-content/uploads/2013/12/kinderen-en-scheiden.jpg
_____________________________________________________________________
Film: The box
Deze film gaat over een gezin die op een ochtend een pakketje afgeleverd krijgt. Er zit een doos met een rode knop in. Die middag komt een man hen vertellen dat als ze op de knop drukken er twee dingen gebeuren. Eerst en vooral gaat er iemand dood. En ten tweede krijgt men een koffer met één miljoen euro.
Deze film past bij mens en medemens omdat ze nadenken over wie ze zullen treffen. Ook al gaat het maar over én persoon. Een hele familie, vriendenkring zullen deze persoon missen.
______________________________________________________________________________
Film: The bucket list
Twee mannen van middelbare leeftijd leren elkaar kennen wanneer ze beiden opgenomen worden omdat kanker is vastgesteld en in dezelfde kamer terechtkomen. Ze leren elkaar wat kennen en krijgen tijdens gesprekken inzicht in elkaars denkbeelden. Op een dag krijgen ze het zelfde nieuws te horen. Ze zijn beiden terminaal en hebben nog een half tot een heel jaar te leven. Eén van hen gooit daarop een blad weg dat de ander opraapt en leest. Het is een Bucket List, een lijst met allemaal dingen die hij eens gedaan wilde hebben voor hij sterft. De twee mannen proberen samen deze lijst tot een goed einde te brengen.
Ik vind het goed dat deze twee mensen elkaar hebben gevonden. Ze weten beide welk een verschrikkelijke ziekte ze hebben en willen hun leven nog een mooi einde geven. Ze vinden steun en overtuigen elkaar.
_______________________________________________________________________________
Dag Vanessa
BeantwoordenVerwijderenZoals je zegt in het onderdeel 'kinderen zien, kinderen doen na', gaan kinderen vaak gedrag imiteren van hun ouders of opvoeders. Zelf heb ik ondervonden dat kinderen dit nog ruimer gaan aanpakken. Ze gaan zelf gedrag imiteren van leeftijdgenoten. Daarom vind ik het dan ook belangrijk dat je als kleuterjuf het goede voorbeeld toont aan de klas, waardoor zij weten welke waarden goed zijn en welke niet.
Dag Lisa
VerwijderenBedankt voor je reactie.
Ook ik heb hetzelfde ondervonden! Zowel tijdens het observeren in didactische verkenning als tijdens mijn eigen stage. Als leerkracht moet je het inderdaad goed aanpakken en weten hoe je erop moet ingaan.
Groetjes Vanessa
Vanessa, het is inderdaad waar wat je verwoord bij 'scholen kunnen beter stoppen met huiswerk'. Ik vind dit ook jammer en niet eerlijk dat kinderen waarvan ouders geen tijd hebben om verschillende reden het kind niet kunnen helpen. Waarbij het kind daardoor achterop zal geraken. Ik vind als ouder dat je hoe dan ook moet tijd vrijmaken voor je kind.
BeantwoordenVerwijderenBeste Sharon,
VerwijderenTijd maken voor je kinderen is inderdaad een noodzaak. Maar ik kan wel begrijpen dat er soms dagen zijn dat de ouders het extreem druk hebben en dus geen tijd kunnen maken. Ik vind dat het kind niet mag gestraft worden omdat het dan zijn opdracht niet heeft gemaakt door de juf. Kinderen blijven kinderen en hebben nog niet het verstand van een volwassene. Dus kan ik begrijpen dat er soms leerlingen zijn die wel eens hun taken vergeten te maken. Als leerkracht zou ik dan eens de ouders aanspreken of toeschrijven via het heen-en-weerschriftje. Daardoor zou een oplossing moeten ontstaan.
Groetjes Vanessa
Beste Vanessa
BeantwoordenVerwijderenIk wil reageren over de waarden die jij belangrijk vindt. Als ik deze vergelijk met mijn top vijf komt dit wel een beetje overeen. Ik heb alsook op plaats één de waarde familie. Ik vind dit zelf heel belangrijk.
Ook op de tweede plaats had ik respect staan. Dit vind ik belangrijk om te krijgen en daarom geef ik dit ook aan mijn omgeving.
Groetjes
Sandrine Vermaercke
Beste Vanessa
BeantwoordenVerwijderenGraag wil ik een reactie geven op je blogbericht: 'Waarden'. Ik heb jou lijst van belangrijke waarden eens naar mijn lijst gelegd en een vergelijking gemaakt. We kwamen beiden tot dezelfde keuze op de eerste plaats: familie. Je verwoording van waarom je dit op de eerste plaats staat vind ik zeer mooi. Ik kan me er ook helemaal in terug vinden. Ik zal ook altijd mijn familie op de eerste plaats nemen, omdat je deze bij je draagt voor de rest va je 'leven'.
Ik zou wel graag nog wat dieper willen ingaan op wat je schrijft omtrent de waarde vriendschap. Denk je echt dat je niet kan leven zonder vrienden? In dit standpunt kan ik me moeilijk verplaatsen. Ik kan er me wel in vinden dat vrienden belangrijk zijn. Je schreef ook dat je mensen (in deze zin vrienden) nodig hebt die je vertrouwd en waar je leuke dingen mee kan doen. Dit is waar, maar je kan toch ook leuke dingen doen met familie en familie kan je ook vertrouwen?
Groetjes
Paulien De Boever